vrijdag 25 november 2011

Gastvrijheid anno 2011; meer dan alleen design.


Vorige week had ik een afspraak in een hip hotel in Amsterdam. Ik vond het gaaf om te zien dat er veel aandacht was besteed aan een eigenzinnig design.

Ik vond het dan ook jammer dat het gave design niet was doorvertaald naar de inhoud. De service was ronduit slecht: “eh…ik had toch cappuccino bij u besteld?”, en die cappuccino was ook nog van een bedenkelijk niveau. Ook maakte de stofzuigende schoonmaker van mijn bespreking een toverklus.

Omdat deze ervaring niet op zichzelf staat vroeg ik mij af waar gastvrijheid anno 2011 nog voor staat? Op de hotelschool heb ik 20 jaar geleden geleerd dat je dienstbaar moet zijn om goede service te kunnen verlenen en volgens Wiki staat gastvrijheid voor: “gulheid in het onthalen van gasten, hartelijkheid, warmte.” Daar staat dus niets over design.

Om gastvrijheid te verlenen zul je je moeten verplaatsen in de wensen van je gasten. Gelukkig kunnen wij dat in de hotellerie heel goed;. “Wat kan ik voor u doen?” was de eerste vraag die ik leerde tijdens mijn baantje op het terras.

Om anno 2011 gastvrijheid te verlenen zal iedere ondernemer weer terug moeten naar die eerste vraag. Leer kijken door de bril van de gast en ontdek zijn of haar werkelijke behoefte. Alleen zo kun je bepalen hoe je met jouw visie op eten, drinken of een goed bed de gast echt kunt raken.

Iedereen kan een leuk design bestellen bij een ontwerper. De glans geef je er echter aan door de inhoud en door de belofte waar te maken. Doe je dat niet dan betekent gastvrijheid anno 2011 wel heel letterlijk de gast zijn vrijheid geven. De vrijheid om met reviews en social media sneller dan ooit een loze belofte af te straffen en een voortijdig einde te maken aan alles wat je in je dromen als ondernemer hebt gedesigned. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten