In
metro stond vorige week een artikel waarin de Rotterdamse hotels aan de
gemeente vroegen om geen toestemming meer te geven voor nieuwe hotels. Door de
komst en de uitbreiding van bestaande hotels stijgt het aantal bedden namelijk
met 25%. Doordat de vraag niet toeneemt worden sommige hotels in hun
voortbestaan bedreigt. Naast wachten op een gemeentelijk antwoord kun je er als
hotel ook voor kiezen om te bouwen aan je eigen merk.
Door te
bouwen aan je eigen merk vergroot je het onderscheidend vermogen van je bedrijf
en wordt je relevanter voor gasten. Het is namelijk niet ondenkbaar dat de
concurrentie alleen maar zal toenemen en de vraag naar hotelkamers in Rotterdam
de komende jaren niet explosief gaat stijgen. Naast de economische teruggang
zorgen Skype, conference calls en het toenemende groene bewustzijn bij
bedrijven voor minder zakelijke reizen. Aan de andere kant snoepen het
groeiende aantal b&b bedrijven en sites als Airbnb en couchsurfing aan de
particuliere kant van de hoteltaart.
Focus op uniek en op de gast
Hotels
hebben begin jaren ’90 de slag om het internet verloren van de boekingssites
(third parties) die hierbij de relatie met gasten en klanten hebben
overgenomen. Hierdoor verliezen hotels de macht in de bedrijfskolom waardoor ze
een steeds groter percentage (soms al 30%) moeten afstaan van de taart. Alle
ontwikkelingen zorgden ervoor dat er een onvermijdelijke focus kwam op
kostenbesparing bij hotels. Om het tij te keren en het hoofd weer boven water
te krijgen is een andere, dubbele focus nodig. Aan de ene kant een focus op
uniek zijn en ten tweede een focus
op de gast. Dan bouw je aan onderscheidend vermogen; dan bouw je aan je eigen
merk en dan bouw je weer aan een eigen relatie met gasten.
Bouwen aan een sterk merk
Door
een grotere merkbekendheid lijken ketenhotels een voorsprong te hebben in de
wereld van merken. Toch bouwen ook individuele hotels, veelal op gevoel, aan
een sterk merk. De suites in de Euromast, Suitehotel Pincoffs, Hotel Bazaar en
het net buiten Rotterdam gelegen Delta Hotel in Vlaardingen hebben al jaren een
goed en ander verhaal.
Een
sterk merk begint bij een onderscheidend verhaal en anders durven denken dan je
collega hotelier. Zorg daarnaast voor een focus op je belangrijkste doelgroep;
je kunt er niet voor iedereen zijn. Neem een voorbeeld aan darters; hun focus
op triple 20 levert de meeste punten op in de wedstrijd en het grootste applaus
bij hun fans in de zaal.
Fans krijg je niet door gasten een standaard ervaring te
bieden. Dat doe je door te focussen, te kiezen, te onderscheiden. Dan schrijven
gasten een geweldige review, bouw je aan je eigen merk en en ben je minder
afhankelijk van een ambtenaar op het stadhuis voor je toekomst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten