Een kamer in het nieuwe Mainport Hotel |
In mei vond in het
gloednieuwe 5 sterren Mainport Hotel in Rotterdam een internationaal congres
van travelbloggers plaats. Naast reviews raadplegen gasten steeds vaker blogs
om zich te oriënteren voor ze een hotel boeken. Zij vinden het aantal sterren
op de gevel steeds minder belangrijk en willen weten wat er achter die gevel
schuilgaat. Zij zijn op zoek naar een verhaal.
Sterren zijn gebaseerd op
faciliteiten en als hotelier ben je opgevoed om je verhaal daar op te baseren.
In Metro stond vorige week een klein artikel over het Mainport Hotel waaruit
blijkt dat een hotel meer is dan een feiten voorstelling. “De ruime luxe kamers
hebben een whirlpool, walk-in shower, spiegel, tv en gratis wifi”.
De grootste glimlach kreeg
ik toen ik las dat er een spiegel in de kamer aanwezig is. Dat moet wel een heel
gaaf, 5 sterren, exemplaar zijn dat die het vermelden waard is. Zouden gasten
er spiegeltje, spiegeltje aan de wand mee kunnen spelen? Of is het een hele
grote boven het bed? Of een innovatieve, speciaal voor chagrijnige Japanse
toeristen om weer die eeuwige lach te krijgen?
No story No Glory
In de (Rotterdamse)
hotelmarkt, waar de laatste tijd de (5 sterren) hotels als paddenstoelen uit de
grond schieten, helpen faciliteiten niet meer om je als hotelier te
onderscheiden. Het komt dan aan op beleving en het verhaal dat je vertelt om
herinnert te worden.
Met welk verhaal zou het
Mainport Hotel dan kunnen schitteren? Rotterdam had al het 5 sterren Manhattan
Hotel (dan denk je aan New York) en sinds kort het 5 sterren Hilton Hotel (ik
denk: Amerika en grote keten). Een van de eerste gasten in het Mainport Hotel,
genaamd @Travelblggr was laaiend enthousiast over het uitzicht op de haven. Gelegen
naast “De Zwaan” en het Maritiem Museum zou een positionering als Hét Hotel in
Mainport Rotterdam perfect passen bij het DNA van dit hotel. Doorgevoerd in de
rest van de faciliteiten ontstaat dan een glorieuze beleving die blijft hangen.
Restaurant “Down Under” zou weliswaar de kangoeroes moeten inruilen voor een
onderwater haven aquarium, maar Bar “on the rocks” kan met een verhaal over een
gestrande en dronken Ierse kapitein hoge ogen gooien.
De nieuwe sterren in hotellerie
Sterren vertellen dat er
een spiegel aanwezig is in je kamer. Verhalen weerspiegelen de beleving van de gast, een journalist
of een blogger. Als deze zijn geworteld in je DNA dan zijn zij de nieuwe sterren
die jouw hotel feitelijk laten stralen. Kijk ondertussen eens in die spiegel in
je eigen hotelkamer. Doe jij aan storytelling of ga je voor een feiten voorstelling?
P.s. Op de Facebookpagina http://on.fb.me/12LrEAe van de bloggers kun je zien welke foto's zij maakten....best verrassend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten