donderdag 8 juli 2010

Wil jij ook de beste (van de wereld) worden?

Ik zit op een terras midden in een kleine stad in West Nederland. Een top locatie en toch heeft deze horecaondernemer dezelfde problemen als vele anderen.

Samen met een aantal medewerkers voert ze een werkoverleg. De medewerkers maken verwijten over en weer en toch zie je de hoop in hun ogen; als we dit probleem bespreken wordt het morgen beter. Af en toe grijpt de eigenaresse dictatoriaal in en roept dat de gasten het belangrijkste zijn en dat deze goed verzorgt moeten worden.

Maar het wordt niet beter. Ze heeft het niet over het grote doel. Waarom zijn zij hier met zijn allen op deze prachtige plek? Wat is hun ultieme doel? Welke missie moeten ze vervullen en welk verhaal vertellen ze?

Doe het als Bert van Marwijk. Hij heeft het alleen maar over het grote doel. Hij stemt alles daarop af. De selectie, het slechte spel, de doelpunten en zelfs de interviews vertellen hetzelfde verhaal: we willen de beker!

Zijn medewerkers eh spelers knuffelen hem bij weer een overwinning en zondag zijn de mensen zeldzaam die niet naar zijn BV Nederland gekeken hebben.

Doe als Bert en je krijgt ook veel fans op het terras voor jouw bedrijf. Om succesvol te zijn heb jij vast geen Museumplein vol fans nodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten