vrijdag 25 november 2011

Reikt je hotel verder dan de sterren....classificatie

Virgin is een merk dat op inspirerende wijze blijft innoveren. Richard Branson toont zich wederom een echte cowboy door een missie met lef aan te kondigen. Over 18 maanden wil hij toeristen niet alleen naar de ruimte te brengen, maar hen ook een gewichtsloze hotelaccommodatie aanbieden: “Space Ship 2”. We moeten natuurlijk nog afwachten of het gaat lukken, maar wat mij betreft is dit een mooi en symbolisch moment om meteen standaardisatie in de vorm van sterrenclassificatie af te schaffen.

Branson heeft als geen ander door dat het belangrijk is om vanuit sterke punten een beleving te creëren en keer op keer je fans te verrassen. Voor deze succesvolle aanpak zul je het hokjesdenken echter moeten verlaten en daarmee wat mij betreft ook de traditionele sterrenclassificatie. Deze weerhoudt hoteliers er juist van om een unieke gastbeleving vorm te geven.

Tegelijkertijd maakt Branson eens te meer duidelijk dat de traditionele hotellerie steeds meer en geduchte concurrentie krijgt van bedrijven in heel andere takken van sport. Ik kan je nu al vertellen dat “Space Ship 2” bij terugkomst op aarde zijn aantrekkingskracht als hotel zal houden. De eerste overnachtingen in de ruimte kosten meer dan 2 ton; daarna kun je op aarde nog makkelijk 1000 euro vragen voor een nachtje in een brok metaal die buiten de dampkring is geweest.

Voormalig platenbaas Branson is gewend om buiten de gebaande paden te denken en heeft ook plannen om in Amerika een hotel bouwen. Ik ben benieuwd welke revolutie dat op gaat leveren. Voor de lezer van dit stuk rest het advies om zichzelf niet langer te identificeren met een aantal sterren, met durf en visie te ondernemen en iets anders te doen dan de buurman. Alleen zo ben je in staat om een aantrekkelijke marge te realiseren op je product en fans aan je te blijven binden. Dat is de nieuwe standaard voor succes…. reach beyond the stars.

Hoe boekt een Chinees een hotel?


In een wereld waarin hotels steeds meer commissie betalen aan boekingssites zoals Booking.com en Expedia is er een grote noodzaak om een directe relatie aan te gaan met gasten. Voor een nieuw hotelconcept gaan we Facebook als belangrijkste boekingskanaal kiezen. Lekker eigenzinnig, maar misschien wel de toekomst. Ook andere boekingskanalen zijn in opkomst en het zou me niet verbazen als er een integratie komt en Google een bod gaat doen op Booking.com.

Over andere boekingskanalen gesproken. Het is duidelijk dat Chinezen graag veel zaken in eigendom willen hebben. In Rotterdam wordt er een nieuw Chinees centrum gebouwd met geld uit....jawel China. Het bijbehorende hotel gaat bijna open het zou me niets verbazen als binnenkort China Air ook op Rotterdam gaat vliegen, er Chinese busbedrijfjes klaar staan om deze mensen in te vervoeren en al dat geld direct weer naar de bank of China bank gaat die overigens al op de Westblaak gevestigd is. Daar komen zelfs Booking.com en Google niet aan te pas. De Chinese markt heeft zo zijn eigen manieren van boeken en handel drijven.

Hoezo kansen voor hoteliers in Europa?. China komt eraan dat is zeker, maar waar je nu 25% betaald aan booking.com gaat er straks 100% naar ChinaTravel.CH

Tijd om te innoveren dus en de relatie aan te gaan met de gasten van nu. Misschien dat dit artikel over Facebook kan helpen. http://bit.ly/eRbdh3

maandag 16 mei 2011

Hotel als spil in onze netwerkmaatschappij


Een blik op de toekomst
Terugblik op 2011

Internet heeft de macht in de hotellerie. Boekingsites knagen enorme winstmarges af van de kamerprijzen en ondertussen zien gasten het verschil niet meer tussen de verschillende hotels. Men boekt massaal meer service in een bed & breakfast of meer beleving op een glamping. Anderen slapen al “couchsurfend” bij hun internetvrienden op de bank. Hoteliers zien zich genoodzaakt te snijden in kosten, talentvolle mensen en service. Ook in hun eigen toekomst?

 ONTMOET is het antwoord

Onze netwerkeconomie draait op hotels 5.0. Het is 2023 en sterke internet gerelateerde merken zoals Google, Facebook en Apple zijn ook de toonaangevende hotelmerken. Zij begrepen waar mensen werkelijk behoefte aan hadden; elkaar (in het) echt ontmoeten.

Gebruik makend van de massale afwaardering van leegstaande kantoren, openden Facebook en Apple binnen een half jaar tijd vele hotels op toplocaties in grote steden. Gasten verblijven gratis in standaard kamers en betalen voor de luxe versie. In “personal (show) rooms” komen ze in contact met nieuwe producten en diensten die worden aangeboden door samenwerkende merken. Je kunt deze “rooms” private (tot 5 personen) of open (met meer) gebruiken om te slapen, werken of een middag te gamen of ontspannen met gezond eten en drinken.

Ondertussen is 60% van de beroepsbevolking zelfstandig professional. Zij werken in speciale Hotel Project Rooms (HPR’s) aan hun opdrachten. Internationale crews wonen er ook op dezelfde etage. Zakelijke en privé zijn versmolten waardoor ook voor de ZP gezinnen hotels dé plek zijn om samen te komen en te relaxen.

Onze ouders zitten niet in verpleeghuizen of bejaardencentra maar in Hotel Care Centers. Met name de “ouderwetse” hotelketens zijn hier sterk in. In dit nieuwe type zorghotel vind je ook de kinderopvang die gerund wordt door vitale oppas opa’s en oma’s.

Hotels anno 2023; een ontmoeting van internet en real life, van hotels en merken, van privé en zakelijk, van inspanning en ontspanning. Hotels; De spil in onze netwerkmaatschappij?

Hoe ziet een hotel in jouw dromen eruit? 

woensdag 4 augustus 2010

Willen mensen nog betalen voor diensten?

Op internet wordt volop gediscussieerd over de toegevoegde waarde van adviseurs, het nut van social media en of je nu wel of niet zou moeten betalen voor kraanwater in een restaurant. Uiteindelijk draait het allemaal om wat je dienst voor je gasten of klanten betekent.

Alles lijkt op elkaar
In dat kader komt er een belangrijke datum aan; 1 april 2013. Dan is het precies honderd jaar geleden dat Henry Ford de lopende band en daarmee massaproductie introduceerde. Sindsdien is er een explosie van producten geweest en zijn als gevolg hiervan de dienstensector en marketing ontstaan om al die producten te verkopen.

De technologische ontwikkeling staat ook nu niet stil en ook in de dienstensector wordt het steeds moeilijker om je als bedrijf te onderscheiden van de concurrentie. In de perceptie van consumenten lijken alle diensten op elkaar zodat ze er minder of niets meer voor willen betalen. Net als producten worden het commodities.

Het ontbreken van de waarde perceptie heeft alles te maken met de afstand die is ontstaan tussen de aanbieder en de koper. Sommige productgeoriënteerde bedrijven weten niet meer wat de markt (consument) wil en veel marktgeoriënteerde bedrijven worden als niet authentiek of als een lege huls ervaren.

Maak vrienden
Alleen bedrijven die investeren in relatie en beleving zullen het overleven. Zij gaan ervoor om “belovers” te maken; kopers met een loyalty beyond reason.  Zie het als een relatie met goede vrienden; als mensen die dicht bij je staan, van je houden en in je geloven.

Als restaurateur kun je natuurlijk Spa blauw blijven schenken als iemand om een glas water vraagt, maar je kunt ook nadenken over wat dat water voor je gasten betekent. Afgelopen weekend gaf ik mijn vrienden een alcoholvrije cocktail van Karvan Cevitam met water, ijs, mint en een vleugje gember. “Dat zouden ze overal moeten doen; lekker voor de dorst en gezond!” werd geroepen. En: “Het liefst in een grote karaf!”. Waarde creatie betekent dat je verder denkt; dat je echt iets wilt betekenen voor je vrienden eh… gasten. Daar wil iedereen voor betalen en over twitteren.

Meer advies? kijk op brandvalueinnovation.nl. Mijn nieuwe site J

dinsdag 13 juli 2010

Hoe nu verder met BV Nederland en je eigen BV?

In mijn vorige blog gaf ik aan dat de aanpak van Bert van Marwijk dé manier is om ook met je bedrijf de beste te worden. Het duurde even een paar dagen om van het verlies van Oranje bij te komen en te beseffen hoe het nu verder moet.

Ik realiseerde me echter dat het gevoel van teleurstelling niet alleen kwam door het verlies. Het ontbreken van het grote doel dat 14 miljoen Nederlanders verenigde was de reden voor mijn “en wat nu gevoel”.

Ik besefte dat we moeten doorzetten; Feyenoord- en Ajax fans, Surinamers en Maastrichtenaren, Dorpsbewoners en Stadsmensen, allemaal waren ze gekleed in oranje en allemaal spraken over ons en wij. Allemaal op hun eigen manier, anders uitgedost met andere petjes, vlaggen en pruiken. Maar allemaal oranje.

Ik blijf dus bij mijn betoog. Ga met je bedrijf voor dat enorme grote doel; het levert je fans op binnen en buiten je bedrijf. En….laat iedereen zich blijven kleden in oranje.

Oja….tip voor Rutte, Halsema, Pechtold en Cohen. Blijf lekker nog 4 jaar kletsen. Wij hebben al een minister president (Bert), 6 ministers, 5 staatssecretarissen en ons nieuwe doel. Wij worden wereldkampioen! 

donderdag 8 juli 2010

Wil jij ook de beste (van de wereld) worden?

Ik zit op een terras midden in een kleine stad in West Nederland. Een top locatie en toch heeft deze horecaondernemer dezelfde problemen als vele anderen.

Samen met een aantal medewerkers voert ze een werkoverleg. De medewerkers maken verwijten over en weer en toch zie je de hoop in hun ogen; als we dit probleem bespreken wordt het morgen beter. Af en toe grijpt de eigenaresse dictatoriaal in en roept dat de gasten het belangrijkste zijn en dat deze goed verzorgt moeten worden.

Maar het wordt niet beter. Ze heeft het niet over het grote doel. Waarom zijn zij hier met zijn allen op deze prachtige plek? Wat is hun ultieme doel? Welke missie moeten ze vervullen en welk verhaal vertellen ze?

Doe het als Bert van Marwijk. Hij heeft het alleen maar over het grote doel. Hij stemt alles daarop af. De selectie, het slechte spel, de doelpunten en zelfs de interviews vertellen hetzelfde verhaal: we willen de beker!

Zijn medewerkers eh spelers knuffelen hem bij weer een overwinning en zondag zijn de mensen zeldzaam die niet naar zijn BV Nederland gekeken hebben.

Doe als Bert en je krijgt ook veel fans op het terras voor jouw bedrijf. Om succesvol te zijn heb jij vast geen Museumplein vol fans nodig.

vrijdag 2 juli 2010

Heeft de hotellerie in zijn huidige vorm nog toekomst?





Mijn passie voor de horeca duurt nu al 22 jaar. Tegenwoordig combineer ik hotellerie en brandmanagement en help ik ondernemers om een authentieke merkwaarde te creëren. 

Kranten voorspellen 20,5% minder winst in 2015
Vorige week werd mijn ondernemende horeca hart echter erg pijnlijk op de proef gesteld. Als ik een aantal nieuwsberichten van één week combineer, staan de ondernemers in de hotellerie blijkbaar een flinke uitdaging te wachten. De artikelen voorspellen gezamenlijk weinig goeds voor de continuïteit van veel hotels. Kort door de bocht betekenen de nieuwsberichten een winstdaling van 20,5% in 2015 voor een gemiddeld Rotterdams hotel.

Geen prijsstijging
Ten eerste was er de ongefundeerde uitspraak van Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland, waarin hij adviseerde om de komende twee jaar geen prijsstijgingen door te voeren (http://bit.ly/cDgyPF). Het is natuurlijk nog afwachten wat er met loonkosten en inflatie gaat gebeuren in deze tijden van licht economisch herstel, maar eenvoudig de eerste 5 procent inleveren is niet heel vreemd.

Stijging toeristenbelasting
Hiernaast las ik het bericht dat de politiek in Rotterdam de toeristenbelasting (5,5%) weer wil invoeren om, volgens de wethouder, evenementen mee te financieren. Een ordinaire en onterechte belastingverhoging voor hotels omdat gebleken is dat evenementen, juist voor de hotellerie, niet veel extra business genereren.

FIFA tax
Ten derde was er het bericht in de NRC Next dat de FIFA wederom de hotels in Zuid Afrika belazerd heeft. Dit doet me denken aan de steeds grotere macht die tussenpersonen, zoals ook internetsites, zich toe-eigenen. In het artikel werd zelfs gesproken van een commissie van 30% die door de FIFA-gerelateerde organisatie werd geclaimd. Het is niet onrealistisch dat dit percentage voor hotelboekingen via internet ook gebruikelijk gaat worden. Waar het ooit begon met een commissie van 8%, is het nu soms al 20% geworden. Aangezien tegenwoordig alles steeds sneller gaat is een gebruikelijke commissie van 30% over 5 jaar niet onrealistisch.

Door de nog immer heersende korte termijncultuur in veel hotels, gebaseerd op het blij maken van stakeholders, is deze glazen bol theorie dichterbij dan we denken. Zeker als we geen actie ondernemen. Vergelijkbare trends in restaurants en in andere sectoren ondersteunen deze verwachting slechts.

Bij elkaar geven bovenstaande effecten een minimale winstdaling van zo’n 20,5% in een markt waar de concurrentie groter wordt, van onverwachte kanten komt en prijzen onder druk staan.

Is er dan nog een toekomst voor de hotellerie?