donderdag 22 april 2010

Meer verkoop met appeltaart van oma

Creëert grootmoeders appeltaart waarde?

Vandaag was ik voor een afspraak in Utrecht en omdat ik te vroeg was heb ik me laten inspireren door namen van winkels en restaurants.

Al wandelend constateerde ik dat het voor een ondernemer best lastig is om een goede naam te verzinnen die mensen aantrekt om naar binnen te lopen. Het is voor veel bedrijven al moeilijk genoeg om te benoemen waar je als bedrijf onderscheidend in bent en dan heb je ook nog een passende en sprekende naam nodig.

Het deed me denken aan een onderzoek over namen op een menukaart. Daaruit kwam naar voren dat de verkoop met 27% omhoog ging en dat ook de beoordeling van de kwaliteit, de attitude t.o.v. het restaurant en de intentie om vaker te komen stegen als er gebruik werd gemaakt van een beschrijvende namen op de menukaart. Gewone appeltaart is blijkbaar héél wat anders (en minder lekker) dan “grootmoeders appeltaart”.

Daarnaast is gebleken dat klanken voor in de mond (tee) een kleinere associatie oproepen dan klanken achter in de mond (toot). Die grootmoeders appeltaart is daardoor in je beleving ook nog groter. Een goede naam aan de buitenkant, consistent doorgevoerd in het concept aan de binnenkant zorgt voor extra waarde en dus voor extra sales.

Kijk maar naar het succes van het pannenkoekenrestaurant of een echte friettent; het concept klopt van buiten en van binnen. Oma en kleinkinderen voelen zich geheid thuis tussen de rood-wit geblokte gordijnen en ook lijken de houten tafels, waar de stroop en suiker al klaar staan te vertellen dat knoeien hier geen probleem is. Een friettent moet daarentegen eigenlijk net zo snel en een beetje fout zijn als de, toch wel erg verleidelijke, vette hap die verkocht wordt. Ik had zelf een afspraak bij Delano en heb een heerlijke Italiaanse bruschetta gegeten.

Concepten maximaliseren door te denken vanuit mens en merk; dat is Brand Value Innovation.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten