dinsdag 6 april 2010

Sex sells, but the Sun sells even better.

Mijn gedachten gingen op deze zonnige dag even terug naar een bericht van gisteren. Ik denk dat het heel wat voeten in aarde heeft gehad voor het tot stand is gekomen:

“50.000 minder toeristen hebben Nederland bezocht in het paasweekend. De oorzaak is het weer.”

Voor dit bericht hebben waarschijnlijk de enquêteurs van het Nederlands Bureau voor Toerisme enorm snel geteld bij de open grenzen. Ook hebben ze alle attractieparken in Nederland gebeld. Misschien gaat het eenvoudiger en is het bezoekersaantal van de Efteling gedeeld door het gemiddeld toiletbezoek op de Keukenhof en vermenigvuldigd met het bezettingspercentage van de hotels in Noord Holland maatgevend. Belangrijk nieuws voor de toeristische sector waar je ogenschijnlijk niets aan kunt doen.

Aan vertragingen met de trein kun je ook niets doen. Dat merkte ik toen wij gisteren onderweg waren naar mijn schoonouders. Eenmaal in de trein bleek dat deze 5 minuten vertraging had, waarna er tien minuten later een stem klonk: “dames en heren, deze trein is opgeheven.” Door een blokkade bij Rotterdam Alexander werden vervolgens ook trein twee en drie waarin we hadden plaatsgenomen opgeheven. Nadat ik vorige week lyrisch was over de NS, ze informeren je tegenwoordig over wat er aan de hand is als ze stil staan, besefte ik ook dat ze je vervolgens gewoon aan je lot overlaten. Tenzij je via Friesland naar Limburg wilt reizen krijg je geen zonnige oplossing van een creatieve NS medewerker en geen goede ervaring dus.

We zijn rechtsomkeert naar huis gegaan en hebben onze oude auto bemoedigend toegesproken. Eigenlijk was ‘ie al afgeschreven, maar niemand wilde ‘m kopen en dat kwam in dit geval goed uit. De afgelopen periode had ‘ie ons al vaker uit de brand geholpen, maar ook tot twee keer toe in de steek gelaten.

Dat komt natuurlijk nooit op een leuk moment, maar dan is er altijd nog de Wegenwacht. Ze vertellen je hoelang het duurt, ze komen binnen die tijd in hun gele wagen en dan gebeurt het…..

Terwijl ik slecht gehumeurd door een combinatie van eigen domme fout en pech langs de kant van de weg sta in de regen, komt er een breed lachende, vriendelijke man uit de gele wagen die roept dat hij het probleem gaat bekijken. Die grote lach gecombineerd met de gele wagen van de Wegenwacht was als de flinke voorjaarszon van vandaag.

Door het stralende voorjaarsweer van vandaag begreep ik weer waarom mensen zo belangrijk zijn in een bedrijf. Het zou normaal moeten worden; mensen als zonnetjes in huis …eh bedrijf. Bedrijven die erin slagen hun medewerkers de zon te laten zijn voor hun klanten maken fans. En fans komen terug.

Ons oude bakkie gaat er vandaag uit omdat we een andere hebben gekocht, maar we blijven fan van de wegenwacht. Dat sex verkoopt zal een oeroude waarheid zijn, maar de zon maakt je hongerig naar meer;

Als we onze dienstverlening en service nu eens verbeteren door aandacht te besteden aan de zon in onze mensen, dan hebben we volgend jaar 50.000 meer toeristen in ons land. Daar heb ik geen ingewikkelde sommen, creatieve oplossingen of de echte zon voor nodig.

Dat is Brand Value Innovation.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten